Sarajevo med Senaterne i efterårsferien

Samfund, Kultur, Medier og Trivsel

Turen er for alle medlemmer af ét af de tre Senater i Aarhus (Nordøst, Midt, Sydvest). Ved flere tilmeldte end pladser på turen, trækkes lod blandt ansøgerne, og du er derfor først endelig sikret en plads, når du modtager en SMS som bekræftelse på at du har en plads på holdet eller holdets venteliste. Det fulde beløb på 500 kroner bliver først trukket, når din plads på holdet er bekræftet.

Amra Hodzic
Asle Lundorff
Astrid Hedemann Andreassen
Torben Duch Myrup
Tid og sted:

Rejsen: Torsdag d. 10/10 - onsdag d. 16/10
Obligatorisk infoaften: Onsdag d. 25. september kl. 18-20.30. Lokation kommer senere
Desuden vil der være et obligatorisk online-møde hvor både de danske og bosniske unge er med.

Tilmelding: Der åbnes op for tilmelding fredag d. 6 september kl. 17. Pladserne bekræftes endeligt fredag d. 13, hvor du kan forvente at modtage en SMS med den endelige bekræftelse, såfremt du har fået en plads på turen.
Fra 13 år til 17 år og 12 måneder.
500 kr.
Holdet er lukket for tilmelding

Vi har sådan glædet os til at udbyde årets udenlandsrejse med Senaterne, der i år bliver en helt særlig tur. Vi skal af sted til Sarajevo i Bosnien. Og hold nu op, hvor vi glæder os!

I tillæg bliver turen til en helt vild fordelagtig pris på kun 500 kroner per ung for både fly, overnatning, forplejning og aktiviteter på turen. Det skyldes, at turen - modsat tidligere - er støttet af Erasmus+, der er en del af EU’s uddannelsesprogram. Og at turen skal være med unge fra bosnien.

**Det er vigtigt at du læser ALT nedenstående før tilmelding til turen**

Hvem kan komme med? - Alle der har været med til senatsgangene fra sommerferien og op til turen og som er fyldt 13 år ved rejsens påbegyndelse. Der er 25 ungepladser, og vi er 4 tovholdere, der tager med.

Hvad er formålet med turen?  Da turen er en Erasmus+ tur, skal vi på turen lave et projekt sammen med andre unge fra Bosnien. Overskriften for turen er “The Impact of Little Actions - Practical efforts for youth to support society through tiny activism”. I Aarhus er vi som unge privilegerede ved at have en lang række kanaler som elevråd, Senaterne, Børne- og Ungebyrådet mm., hvor vi unge kan ytre vores holdninger og få indflydelse på samfundet og vores hverdag. De muligheder har man ikke alle steder, og vi skal derfor sammen med de bosniske unge arbejde med, hvordan man kan påvirke samfundet og sætte fokus på problematikker gennem bitte små ‘aktivistiske’ handlinger. Det kunne eks. være at sætte fokus på ensomhed blandt unge, ved at lave conversation cards og sætte på bænke rundt i Sarajevo el. lign. Projekterne laves i små grupper af blandene danske og bosniske unge.

Men skal vi så bare lave projekter hele tiden?
Nej, selfølgelig ikke. Projektarbejdet bliver fedt, men det tager kun ca. halvdelen af den tid, vi har dernede. Den anden halvdel af tiden bruges på kulturudveksling, sightseeing og fritid rundt i Sarajevo, shopping eller at hygge sig på vores hostel. Og der er dermed masser af tid til at hygge sig med sine nye venner!

Hvilke unge er det, vi skal ned og møde? Vores samarbejdspartner i Bosnien er en NGO der hedder Youth Power. De laver bl.a. udvekslinger, kurser og andre projekter for unge i Bosnien og resten af Europa, der kan hjælpe unge til at få deres stemme hørt. Og du kan læse mere om dem her: https://www.youth-power.org/. Youth Power samarbejder med forskellige skoler/ gymnasier i Bosnien. Og det er derfra, at de 25 unge bosnier kommer fra, som du kommer til at møde. Foruden dem kommer der 4 bosniske tovholdere, og de bliver derfor lige så mange deltagere som os fra Danmark.

Hvorfor Sarajevo, hovedstaden i Bosnien?

1) Sarajevo og Bosnien er en voldsom spændende by, hvad angår historie og politik, som vi beskæftiger os med her i Senatet. Det var bl.a. her 1. verdenskrig startede med mordet på ærkehertug Franz Ferdinand. Og for bare 30 år siden var Bosnien en del af en borgerkrig mellem landene i det tidligere Jugoslavien, som vi skal prøve at blive lidt klogere på.

2) Vi har fundet en god samarbejdspartner i organisationen ‘Youth Power’. De har masser af erfaring med tidligere Erasmus+ projekter, og er med til at sikre, at det bliver en fed fed tur!

3) Vi har en helt speciel adkomst til Bosnien, da en af vores tovholdere taler sproget og er af bosnisk herkomst.

Hvor skal vi bo? - vi skal bo på Hostel Kucha på på 5-6 mands værelser: https://hostelkucha.com/ - stedet ligger 10 min gang fra Sarajevos hyggelige, gamle bydel og tæt på indkøb- og shoppemuligheder.

Hvad kræver det af dig, der skal med? Denne tur er ikke helt ligesom at tage på ferie med familien. Mens turen er næsten gratis, så kræver den også lidt af dig. Du skal kunne arbejde selvstændigt i blandede grupper af bosniere og danskere, hvor alt foregår på engelsk (men bare roligt, vi taler også danglish!), da vi også er afsted for at udvikle et fælles projekt med den nuværende titel “The Impact of Little Actions - Practical efforts for youth to support society through tiny activism”.

Amra Hodzic

Asle Lundorff